اثر تجویز توﺃم آسکوربیک اسید و آگونیست گیرنده‌های D2 در CA1 هیپوکامپ بر یادگیری و حافظه فضایی در موش‌های صحرایی نر

نوع مقاله : مقاله کامل

نویسندگان

چکیده

مطالعات قبلی نشان داده‌اند آسکوربیک اسید به عنوان یک ویتامین و تعدیل کننده عصبی در مغز پستانداران یافت می‌شود. شواهد فراوانی نشان می‌دهند سیستم دوپامینی و آسکوربیک اسید بر حافظه و یادگیری موثرند. به علاوه ویتامین C به عنوان یک آنتاگونیست دوپامین عمل می‌کند. هدف تحقیق حاضر ارزیابی عملکرد توﺃم آسکوربیک اسید و بروموکریپتین به عنوان یک آگونیست انتخابی D2 در هسته آکومبنس بر یادگیری و حافظه فضایی می‌باشد. موش‌های صحرایی نر در دیگ موریس مورد ارزیابی قرار گرفتند تزریق داخل هیپوکامپی از طریق کانول‌گذاری در منطقه CA1 انجام شد حیوانات به 12 گروه 7 تایی به شرح ذیل تقسیم گردیدند: کنترل، آسکوربیک اسید (µg/rat 48 و 24، 12، 6)، بروموکریپتین (µg/rat 5/2 و 2، 1، 5/0)، آسکوربیک اسید و بروموکریپتین (µg/rat 24 و 2)، دروغین آسکوربیک اسید و بروموکریپتین. نتایج نشان دادند تزریق آسکوربیک اسید در هیپوکامپ باعث کاهش یادگیری و حافظه فضایی هر دو شد. بروموکریپتین به تنهایی و همراه با آسکوربیک اسید در مقایسه با گروه کنترل باعث افزایش یادگیری و حافظه فضایی شد. این یافته‌ها نشان دادند که آسکوربیک اسید در CA1 اثر آگونیستی گیرنده‌های D2 را بر حافظه فضایی و یادگیری تخفیف می‌دهد.

کلیدواژه‌ها