@article { author = {Esmaeilpour-Bezenjani, Kh. and Abbasnejad, M.}, title = {Effect of administration of ascorbic acid and dopamine D2 receptors agonist in the hippocampal CA1 area on spatial learning and memory in adult male rats}, journal = {Iranian Journal of Veterinary Research}, volume = {14}, number = {2}, pages = {126-132}, year = {2013}, publisher = {Shiraz University}, issn = {1728-1997}, eissn = {2252-0589}, doi = {10.22099/ijvr.2013.1586}, abstract = {Previous studies have shown that ascorbic acid (AA) plays a crucial role in mammalian brain as avitamin and neuronal modulator. There is increasing evidence indicating that dopaminergic system and AAcould affect learning and memory processes. In addition, vitamin C acts as a dopamine antagonist in thebrain. The aim of the present study was to evaluate the intra-hippocampal co-administration of AA andbromocriptine (Br), a dopamine D2 receptor agonist, on spatial memory and learning. Adult male rats weretrained in Morris Water Maze task. Intra-hippocampal injection was performed through an implanted cannulain the CA1 region. Animals were divided into 12 experimental groups (n=7) including: control, AA (6, 12, 24and 48 μg/rat), Br (0.5, 1, 2 and 2.5 μg/rat), AA plus Br (24 and 2 μg/rat), AA and Br related sham. Theresults showed that injection of AA caused a significant decrease in both learning and spatial memory.However, administration of Br alone or concomitant with AA caused a significant increase in learning andspatial memory as compared to the control and AA groups. These findings indicate that AA could attenuatethe effects of D2 dopamine receptors agonist on spatial memory and learning.}, keywords = {CA1,ascorbic acid,Spatial learning and memory,D2 receptors,Rats}, title_fa = {اثر تجویز توﺃم آسکوربیک اسید و آگونیست گیرنده‌های D2 در CA1 هیپوکامپ بر یادگیری و حافظه فضایی در موش‌های صحرایی نر}, abstract_fa = {مطالعات قبلی نشان داده‌اند آسکوربیک اسید به عنوان یک ویتامین و تعدیل کننده عصبی در مغز پستانداران یافت می‌شود. شواهد فراوانی نشان می‌دهند سیستم دوپامینی و آسکوربیک اسید بر حافظه و یادگیری موثرند. به علاوه ویتامین C به عنوان یک آنتاگونیست دوپامین عمل می‌کند. هدف تحقیق حاضر ارزیابی عملکرد توﺃم آسکوربیک اسید و بروموکریپتین به عنوان یک آگونیست انتخابی D2 در هسته آکومبنس بر یادگیری و حافظه فضایی می‌باشد. موش‌های صحرایی نر در دیگ موریس مورد ارزیابی قرار گرفتند تزریق داخل هیپوکامپی از طریق کانول‌گذاری در منطقه CA1 انجام شد حیوانات به 12 گروه 7 تایی به شرح ذیل تقسیم گردیدند: کنترل، آسکوربیک اسید (µg/rat 48 و 24، 12، 6)، بروموکریپتین (µg/rat 5/2 و 2، 1، 5/0)، آسکوربیک اسید و بروموکریپتین (µg/rat 24 و 2)، دروغین آسکوربیک اسید و بروموکریپتین. نتایج نشان دادند تزریق آسکوربیک اسید در هیپوکامپ باعث کاهش یادگیری و حافظه فضایی هر دو شد. بروموکریپتین به تنهایی و همراه با آسکوربیک اسید در مقایسه با گروه کنترل باعث افزایش یادگیری و حافظه فضایی شد. این یافته‌ها نشان دادند که آسکوربیک اسید در CA1 اثر آگونیستی گیرنده‌های D2 را بر حافظه فضایی و یادگیری تخفیف می‌دهد.}, keywords_fa = {CA1,آسکوربیک اسید,یادگیری و حافظه فضایی,گیرنده D2,موش صحرایی}, url = {https://ijvr.shirazu.ac.ir/article_1586.html}, eprint = {https://ijvr.shirazu.ac.ir/article_1586_c50787476a1a7dc640d9df825280bc33.pdf} }